Biznes i praca, Warto wiedzieć

Czym jest i jak przygotować teaser inwestycyjny – wszystko co powinieneś o tym wiedzieć

Fundusz venture capital to kapitał podwyższonego ryzyka. Przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie na rozwój firmy, ale wyłącznie, gdy inwestor będzie mógł mieć w niej swoje udziały lub akcje przez określony czas. Zanim jednak dokona inwestycji, musi zapoznać się z projektem, a dokładniej teaserem inwestycyjnym. Co to właściwie jest? Jak go przygotować? Jakie informacje obowiązkowo muszą się znaleźć w takim dokumencie? Wszystko zostało wyjaśnione poniżej!

Fundusze venture capital – podstawowe informacje

Z reguły każda firma, która chce pozyskać inwestora oraz fundusze swoje działania rozpoczyna od kontaktu drogą mailową. W tym kroku zostaje wysłany projekt opisujący działalność firmy, czyli teaser inwestycyjny. Taki dokument powinien zawierać tylko najistotniejsze i rzetelne informacje, a tekst krótki i łatwy w zrozumienie. Jest to bardzo ważne, ponieważ teaser inwestycyjny musi przekonać inwestora do tego, że projekt jest wart uwagi i poświęconego czasu.

W ciągu roku do funduszy venture capital zgłaszają się setki firm. Z tym że dogłębna analiza prowadzi do tego, że szansę na dofinansowanie projektu ma tylko kilka z nich. W związku z powyższym w początkowej fazie starania się o inwestora nie warto wdawać się w szczegółowe informacje o firmie. Na ten krok przyjdzie czas, kiedy projekt biznesu wzbudzi zainteresowanie.

Pierwszy krok do pozyskania inwestora – opis produktu lub usługi

Oczywiście najważniejszym elementem każdego przedsiębiorstwa jest produkt lub usługa. To one ostatecznie trafiają do klientów. W tym momencie należy dokładnie opisać swoją ofertę. Wskazać, w jaki sposób będą zaspokajane potrzeby klientów oraz jakie problemy rozwiązuje produkt/usługa.

Istotne jest też poruszenie kwestii konkurencji. Czym nasze przedsiębiorstwo wyróżnia się na tle innych firm, jakie są nasze mocne firmy? Co więcej, jeśli przedsiębiorstwo nie rozpoczyna swojej działalności, a na rynku działa już od jakiegoś czasu, to warto pokrótce opisać historię i pochwalić się największymi osiągnięciami.

Tworzenie teaseru inwestycyjnego
Źródło: Pixabay

Uzyskanie inwestycji a wielkość i bariery rynku

Wielkość rynku to kolejny ważny aspekt, jeśli chodzi o przygotowanie teasera inwestycyjnego. W zupełności wystarczy podać informacje dotyczące tego, jak aktualnie wygląda sytuacja na rynku. Im bardziej będzie ona atrakcyjna, tym większa szansa na to, że projekt osiągnie sukces. W takim przypadku dla inwestora jest to znak, że warto przeznaczyć fundusze na działalność przedsiębiorstwa.

Nie bez znaczenia są też bariery wejścia na rynek przez inne firmy. Są to czynniki, które uniemożliwiają firmom wykonywanie jakichkolwiek działań na rynku i samego wejścia. Takie bariery z reguły dzielone są na dwa podstawowe rodzaje. Pierwsze z nich to takie, które pojawiają się naturalnie (samoistnie), a drugie to strategiczne. Powstają na skutek działania firm z konkretnego sektora na rynku. Im wskaźnik takich barier będzie niższy, tym wejście na rynek będzie łatwiejsze.

Przygotowanie modelu finansowego

Model finansowy biznesu to nic innego, jak prosty przekaz dla inwestora, w którym zostanie poinformowany o tym, w jaki sposób firma będzie generowała przychody. W sumie ta część teaseru inwestycyjnego jest bardzo podobna do przygotowania kampanii marketingowej. Głównie dlatego, że firma, chcąc uzyskać środki z funduszu inwestora, musi wskazać grupę potencjalnych klientów oraz metody dystrybucji.

Następny element modelu finansowego to właśnie działania marketingowe, które firma będzie wykonywała, aby przekonać do siebie przyszłych klientów. Ostatecznie w modelu finansowym należy określić, jakie zasoby będą realnie potrzebne firmie.

Konkurencja oraz dane finansowe w teaserze inwestycyjnym

Kiedy już zostanie sporządzony model finansowy, to w kolejnym kroku trzeba przygotować opis dotyczący konkurencji naszej firmy. Dzięki niemu inwestor może sprawdzić, czy projekt został opracowany na podstawie dostępnych informacji, własnego doświadczenia oraz znajomości rynku. Jest to dla niego też znak, że pracownicy i właściciele firmy wiedzą, co robią. I w razie potrzeby podejmą odpowiednie kroki.

W teaserze inwestycyjnym muszą znaleźć się również dane finansowe. W przypadku firm już działających na rynku należy wskazać, jak wyglądała sytuacja finansowa w poprzednich latach oraz prognozy dotyczące kilku następnych. Wbrew pozorom nie muszą być to rozległe informacje dotyczące finansów. Inwestor przede wszystkim zwróci uwagę na to, co dla niego jest ważne. Czyli wysokość przychodów z finansowanego biznesu, zyski oraz marża.

Teaser inwestycyjny
Źródło: Pixabay

Wysokość funduszu od inwestora i kwalifikacje kadry pracowniczej

W teaserze inwestycyjnym nie może również zabraknąć wysokości funduszu, który firma chce pozyskać na zrealizowanie projektu. Zresztą równie ważne jest podanie informacji, na jakie cele zostaną przeznaczone środki finansowe. W pierwszej kolejności należy określić potrzeby firmy. Dopiero później narzędzia niezbędne do wykonania projektu.

Dla każdego inwestora bardzo duże znaczenie mają również ludzie. Praktycznie zawsze do zarządzania projektem zajmuje się określona grupa osób. Dlatego koniecznie trzeba o niej wspomnieć w trakcie przygotowania teasera inwestycyjnego. Inwestor z całą pewnością będzie bardziej skłonny do zainwestowania w biznes, kiedy będzie wiedział, że nad projektem pracują doświadczeni, rzetelni i kreatywni ludzie.

Również w tym przypadku nie ma konieczności umieszczania rozległego opisu odnośnie tych osób. Na pewno warto uwzględnić doświadczenie zawodowe, zajmowane stanowisko, rolę w projekcie, a także wykształcenie.

Teaser inwestycyjny – podsumowanie

Teaser inwestycyjny to doskonałe narzędzie do uzyskania dofinansowania biznesu. Coraz więcej firm decyduje się na ten krok, ponieważ inwestor tylko przez jakiś czas ma udziały lub akcje. Wszystko jest zależne od tego, na jaki rodzaj współpracy i dofinansowania zdecydują się obie strony. Jeżeli w firmie zostanie podjęta decyzja o przygotowaniu teasera inwestycyjnego, to należy pamiętać, że taki dokument musi spełniać wszystkie powyższe kryteria. W innym przypadku szanse na pozyskanie inwestora będą tak naprawdę znikome.